loading...
خرید گوشی
محمد سامان بازدید : 23 جمعه 20 تیر 1399 نظرات (0)

در ماه فوریه (February) سال 2020 بود غول کره‌ای صنعت موبایل یا همان سامسونگ از پرچمداران جدیدش یعنی سری گوشی های گلکسی اس 20 رونمایی کرد. سامسونگ گلکسی S20 در سه نسخه به بازار ارائه شده است. دو نسخه خاصی از پرچمداران جدید این کمپانی از شبکه 5G و 5G UW پشتیبانی می‌کنند که نسل جدیدی از شبکه های ارتباطی بوده و از سرعت به مراتب بالاتری در اتصال اینترنت و رد و بدل دیتا پشتیبانی به عمل می‌آورند.

 

ما در این مقاله اختصاصی قصد داریم به نقد و بررسی گوشی سامسونگ S20 بپردازیم. برای درک بهتر نقاط قوت و ضعف گوشی و ارائه یک نقد و بررسی کاربردی تر ما برای مدت زمان 7 روز از گوشی استفاده کردیم تا به طور کامل ویژگی های دستگاه و قابلیت هایش برای ما قابل درک شوند. سعی می‌کنیم نقد و بررسی گوشی نام برده شده را به صورتی ارائه کنیم که فقط جنبه کاربردی داشته باشد، در همین راستا خیلی وارد جزئیات نمی‌شویم. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S20

صفحه نمایش

شیوه نام‌گذاری نمایشگرهای به کار رفته در محصولات سامسونگ دیگر برای همه شناخته‌شده است زیرا اسامی آنها حول کلمه AMOLED می‌چرخند. بر این اساس، گلکسی اس 20 هم از یک پنل 6.2 اینچی Dynamic AMOLED با رزولوشن 3200*1440 پیکسلی بهره می‌برد و همچون دو برادر بزرگتر خود بسیار درخشنده است زیرا در هر اینچ آن 563 پیکسل حاضر می‌باشد.

بارزترین نکته موجود در این صفحه نمایش‌های OLED مطمئناً نرخ بازسازی 120 هرتزی است. سامسونگ می‌توانست این ویژگی را در گلکسی اس 20 قرار ندهد ولی چنین کاری انجام نداده است. اگر شما هم پیش از این فقط با نمایشگرهایی کار کرده‌اید که نرخ بازسازی در آنها 60 هرتزی بوده، قطعاً نرخ بازسازی 120 هرتزی از نظر سرعت و عملکرد یک جهش رو به جلو برایتان خواهد بود و اگر فقط و فقط یک بار با آن کار کنید، به سختی حاضر خواهید شد بار دیگر سراغ نرخ بازسازی 60 هرتزی بروید.

 

موضوعی که در اینجا باید بدان اشاره کنیم این است که روشن کردن نرخ بازسازی 120 هرتزی به سرعت بر دوام باتری تأثیر منفی می‌گذارد. (در قسمت دوام باتری بیشتر می‌توانید در مورد این نکته اطلاعات کسب کنید). شاید به همین دلیل است که سامسونگ تصمیم گرفته نرخ بازسازی 120 هرتزی را هنگام فعال شدن رزولوشن 3200*1440 پیکسلی خاموش کند. اخیراً شایعه شده که به زودی و با عرضه یک بروزرسانی این محدودیت برداشته خواهد شد اما این اتفاق هم باعث نخواهد شد تا دوام باتری افزایش یابد. به هر ترتیب، راستش را بگوییم که رزولوشن فول اچ‌دی پلاس سامسونگ که به صورت پیش‌فرض روشن شده وضوح زیادی دارد.

 

از نظر عملکرد، صفحه نمایش Dynamic AMOLED 2X امتیازات بیشتری به ثبت می‌رساند. شاید نهایت روشنایی این دستگاه به 894 نیت گلکسی اس 20 اولترا نرسد ولی می‌تواند امتیاز 814 نیت را کسب کند. این رکورد در حالی به ثبت می‌رسد که حالت Vivid و روشنایی خودکار روشن شده و گوشی در فضای باز قرار گرفته است.

 

این احتمال وجود دارد که اگر نور تابیده شده به سمت گلکسی اس 20 شدیدتر شود، نهایت روشنایی آن در این حالت از 1000 نیت هم عبور کند.

 

با غیرفعالسازی گزینه روشنایی خودکار و استفاده از حالت Vivid، نهایت روشنایی به 397 نیت کاهش می‌یابد. حال اگر حالت رنگی Natural را روشن کنید، نهایت روشنایی به میزان 30 نیت افت می‌کند.

 

اگر بیشتر به دنبال مشاهده رنگ‌ها به صورت دقیق و با گزینه DCI-P3 هستید، گزینه Natural بهترین آپشن برای شما خواهد بود. چنان‌چه میزان روشنایی را در این حالت به 100 برسانید، تفاوت رنگی حداقل و حداکثر به ترتیب 2 و 3.3 خواهد بود. در حالت Vivid که به خاطر دقت رنگی بالای نمایشگرهای OLED اکثر کاربران آن را ترجیح می‌دهند، تفاوت رنگی نهایتاً 11.2 خواهد بود و حداقل به 4.9 خواهد رسید. این گزینه البته در برخی اوقات رنگ‌ها را اشباع شده خواهد کرد. ضمناً، گزینه تنظیم دستی تعادل نور سفیدی هم در دسترس قرار گرفته ولی بعید است بتوانید نسبت به حالت Natural تعادل نور سفیدی بهتری را تنظیم کنید.همه امکانات گفته شده باعث شده‌اند تا این گوشی از گزینه HDR10+ پشتیبانی کند. البته وجود این ویژگی در دستگاه‌های پرچمدار چندان تعجب‌برانگیز نیست. حال که HDR10+ تعبیه شده، طبیعتاً می‌توان محتواها را با کیفیت HDR نیز پخش کرد. خوش‌بختانه سایت‌های پخش آنلاین فیلم نیز این گزینه را به خوبی تشخیص می‌دهند و فیلم‌ها را با آن کیفیت پخش می‌کنند.

 

تنها نکته‌ای که باید در اینجا بدان اشاره کنیم این است که هر نرم‌افزاری در مواجهه با حفره سیاه رنگ دوربین سلفی رفتار متفاوتی را بروز می‌دهد. مثلاً نتفلیکس نهایتاً تا همین نقطه فیلم‌ها را پخش می‌کند و در بالای نمایشگر یک نوار مشکی رنگ به وجود می‌آورد. با تمام اینها، پوشاندن یا عدم پوشاندن نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی یک تصمیم شخصی است ولی هر کاری که بکنید، بالأخره در جایی مجبور خواهید شد با آن کنار بیایید.

حسگر اثر انگشت

قبل از اینکه به دوربین ها بپردازیم، باید یک نکته را بازگو کنم و آن مشکلاتی بود که با سری S20 داشتم، سنسور اسکنر اثر انگشت. البته چنان هم بد نیست، حداقل نه به بدی Nokia 9، ولی سرعت عملکرد و دقت آن کم است و در استفاده روزانه کاملا حس می شود.

با اینکه نسل دوم از سنسور های اثر انگشت اولتراسونیک کوالکام، چندی پیش در نمایشگاه این شرکت معرفی شده بود، ولی هنوز قابل تولید انبوه نبود. از این روز سامسونگ تصمیم به استفاده دوباره از اولتراسونیک های قبلی خود کرد که البته اشتباه بزرگش همینجا بود. با توجه به قابلیت تشخیص چهره سریع و بسیار امن Pixel 4 و اسکنر زیر نمایشگر اوپتیکال سریع و دقیق OnePlus 7T ها، حس میکنم سامسونگ کاملا این بخش را از دست داده است. با اینکه دلیل استفاده از سنسور نسل قبلی واضح است، اما با اینحال نمی توان چنین نقصی را از یک پرچمدار گران که نام بهترین اسمارت فون اندرویدی را یدک می کشد، انتظار داشت.

کیفیت دوربین

 یکی از جالب ترین ویژگی های گوشی S20 مربوط به دوربین آن می‌شود. دوربین اصلی این گوشی از سه لنز مختلف تشکیل شده که یکی از آن ها 64 مگاپیکسلی است! این امر سبب می‌شود که توجه خیلی از کاربران به دوربین این اسمارتفون جلب گردد. سه لنز دوربین پشت گوشی به ترتیب 12 مگاپیکسلی نوع واید (Wide)، 64 مگاپیکسلی نوع تله‌فتو (Telephoto) و 12 مگاپیکسلی نوع اولتراواید (Ultrawide) هستند. قابلیت هایی مثل فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل (Dual Pixel PDAF)، تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، زوم اپتیکال 1.1x، زوم هیبریدی 3x، تصویربرداری فوق پایدار (Super Steady Video Recording)، عکسبرداری پانوراما، HDT، عکسبرداری پرتره و عکسبرداری با زاویه گسترده هم توسط دوربین اصلی گوشی پشتیبانی می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار جالب و خاص دوربین گوشی Galaxy S20 مربوط به امکان ضبط ویدیو های 8k با نرخ 24 فریم در هر ثانیه می‌شود که می‌تواند برای علاقمندان به ضبط ویدیو با دوربین گوشی تجربه‌ای کم‌نظیر را به ارمغان آورد. ویدیو های 8K در واقع ویدیوهایی هستند که از نظر کیفیت و وضوح دو برابر وضعیت بهتری در مقایسه با ویدیو های نوع 4K دارند. البته امکان ضبط ویدیو های 4K با نرخ های 30 و 60 فریم در هر ثانیه هم توسط دوربین اصلی گوشی ارائه می‌شود. اما کیفیت عملکرد دوربین اصلی چطور است؟ در بررسی گلکسی S20 سامسونگ مشخص شد که دوربین اصلی آن در محیط های با نور خوب می‌تواند فوق‌العاده باشد! چه عکس های معمولی و چه عکس های پرتره در این شرایط با کیفیت عالی قابل ضبط هستند و از جزئیات بسیار خوبی برخوردار خواهند بود.

 

در محیط های با نور کم شاهد افت کیفیت در عملکرد دوربین اصلی گوشی S20 خواهید بود اما مقدار این افت کیفیت به قدری نیست که آزاردهنده باشد و حتی می‌توان در برخی مواقع آن را نادیده گرفت. بنابراین در اینگونه محیط ها هم امکان ضبط عکس های خوب با دوربین اصلی گوشی اس 20 را خواهید داشت. ضبط ویدیو هم با دوربین اصلی گوشی نام برده شده تجربه‌ای مطلوب را برایتان به ارمغان می‌آورد و شرایط کاملا مشابه برای ضبط عکس های با زاویه گسترده یا عکس های پرتره هم برقرار است. بنابراین در مجموع دوربین اصلی گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و Galaxy S20 از این نظر یکی از بهترین های بازار محسوب می‌شود.

 

اما دوربین سلفی این گوشی چه کیفیتی را ارائه کرده و آیا مثل دوربین اصلی دستگاه قدرت و کیفیت مناسبی دارد؟ سامسونگ یک لنز 10 مگاپیکسلی نوع واید را به عنوان دوربین سلفی گوشی در نظر گرفته که از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای دوآل پیکسل، تماس تصویری دوآل (Dual Video Call)، قابلیت HDR خودکار، عکسبرداری پرتره سلفی و ضبط ویدیو های 4K با فریم ریت های 30 و 60 فریم در هر ثانیه پشتیبانی به عمل می‌آورد. در بررسی گلکسی S20 سامسونگ مشخص شد که دوربین سلفی گوشی هم عملکرد بسیار خوبی دارد و به ویژه در محیط های با نور مناسب می‌توان با آن عکس های عالی ضبط کرد. در محیط های کم نور و تاریک کیفیت عملکرد دوربین سلفی گوشی افت می‌کند و مقدار افت آن هم تقریبا محسوس است.بنابراین در مجموع می‌توان اینطور گفت که دوربین های اصلی و سلفی گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 از کیفیت عملکرد بسیار خوبی برخوردار هستند و بدون تردید کیفیت خوب دوربین یکی از اصلی ترین ویژگی های مثبت گوشی محسوب می‌شود. اگر به عکسبرداری پرتره یا ضبط ویدیو با دوربین گوشی علاقه دارید، پرچمدار سامسونگ می‌تواند گزینه خرید عالی برای شما باشد.

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ گلکسی S20

مثل همیشه آخرین بخش بررسی گلکسی S20 سامسونگ را به باتری و بررسی کیفیت شارژدهی آن اختصاص می‌دهیم. سامسونگ یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 4000 میلی آمپر ساعت را برای این گوشی در نظر گرفته که پیش‌بینی می‌کنیم قدرت شارژدهی قابل قبول و استانداردی داشته باشد. در بررسی گوشی موبایل نام برده شده مشخص شد که یک کاربر معمولی با سطح استفاده نرمال با یک مرتبه شارژ باتری گوشی سامسونگ Galaxy S20 تقریبا می‌تواند 1 الی 1.5 روز بدون نیاز به شارژر از دستگاه استفاده کند. البته طبیعتا مقدار دقیق شارژدهی باتری گوشی به میزان و نوع استفاده شما از دستگاه بستگی دارد و 1 الی 1.5 روز شارژدهی فقط مربوط به حالت نرمال و استاندارد کار با گوشی می‌شود. پس می‌توان اینطور گفت که قدرت شارژدهی باتری گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 معمولی و بوده و وضعیت قابل قبولی را ارائه می‌کند اما عالی نیست.

 

خوشبختانه سامسونگ گوشی S20 را با یک شارژر فابریک و اورجینال 25 واتی روانه بازار کرده است! بنابراین گوشی از قابلیت فست شارژ یا همان شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. در بررسی صورت گرفته مشخص شد که با استفاده از شارژر فابریک این گوشی تقریبا می‌توانید ظرف مدت زمان 70 دقیقه باتری دستگاه را از صفر تا صد درصد شارژ کنید. عموما با 30 دقیقه اتصال گوشی به شارژر اصلی خودش هم می‌تواند حدود 55 درصد باتری آن را شارژ کرد. اما دو ویژگی دیگر هم وجود دارند که به باتری گوشی سامسونگ Galaxy S20 مربوط می‌شوند و باید به آن ها هم اشاره داشته باشیم.قابلیت اول مربوط به قابلیت شارژ بیسیم 15 واتی خواهد بود که با استفاده از پد اختصاصی که سامسونگ عرضه کرده می‌توان از آن بهره گرفت و بدون نیاز به وصل کردن گوشی به شارژر، شاهد شارژ شدن باتری آن بود. قابلیت دوم هم مربوط به پشتیبانی دستگاه از شارژ بیسیم معکوس 9 واتی (Reverse Wireless Charging) می‌شود که به موجب آن گوشی مثل یک پاوربانک بیسیم عمل می‌کند و می‌تواند باتری دیگر اسمارتفون هایی که از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی به عمل می‌آورند را شارژ نماید. پس در مجموع قدرت شارژدهی باتری گوشی سامسونگ Galaxy S20 معمولی است و سرعت شارژ مجدد آن وضعیت خوبی دارد.

نتیجه گیری

گوشی Galaxy S20 در سه مدل معمولی با قیمت ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلاری، پلاس با قیمت ۱۰۵۰ تا ۱۱۰۰ دلاری و نسخه اولترا با قیمت ۱۳۰۰ دلار عرضه شده‌اند و سامسونگ این بار انبوهی از بهترین فناوری‌های موجود را در آن به‌کار برده است. بهبود جذابی در طراحی گوشی شاهد هستیم و نمایشگر ۱۲۰Hz ProMotion گوشی هم چشمان کاربر را از با دیدن رنگ‌بندی زیبا و زنده‌ی گوشی نوازش می‌کند. بازگشت Touch ID مسرت‌بخش است و در طراحی دوربین گوشی علاوه بر استفاده از یک دوربین عظیم در پشت گوشی، ترفندهای فوق‌العاده‌ای برای عکس‌برداری سه‌بعدی استفاده شده است که حقیقتا جایی برای حرف باقی نمی‌گذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ سعی شده تا آخرین منابع معتبر برای خرید گوشی به شما معرفی شود تا شما با دلی آسوده به خرید گوشی خود بپردازید. در اینجا سعی میکنیم با معرفی گوشی های مختلف شما را در جریان آخرین اخبار حوزه گوشی موبایل قرار دهیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 949
  • بازدید سال : 6,552
  • بازدید کلی : 19,952