loading...
خرید گوشی
محمد سامان بازدید : 21 چهارشنبه 14 خرداد 1399 نظرات (0)

خانواده گلکسی اس ۲۰ امسال عضوی را در خود دارد که سامسونگ فکر می کنم پسوند “پلاس” برازنده‌اش نیست و باید به نحوی تفاوتش مشخص شود. شاید “اولترا” دقیقا بهترین توصیفی باشد که سامسونگ برای این دستگاه برگزیده است. به نظر ما سامسونگ در گلکسی اس ۲۰ اولترا نتیحه تلاش این شرکت برای ثابت کردن توانایی های قابل تجاری شدن آن هاست. امشب می خواهیم نقد و بررسی گوشی سامسونگ s20 ultra را در این مطلب برای شما عزیزان قرار دهیم با ما همراه باشید.

بررسی گوشی سامسونگ s20 ultra

طراحی و ساخت

این روزها ظاهر گوشی‌های هوشمند حداقل در نمای جلو بسیار شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسد و وجه تمایز آنها در اکثر موارد قاب پشتی آنها است. امسال ترند جدید برای قاب پشتی گوشی‌ها ایجاد شد و آن استفاده از قاب مربعی شکل برای دوربین‌های اصلی بود. این سبک طراحی را اولین بار در آیفون‌های سری 11 اپل و پس از آن در گوگل 4های پیکسل دیدیم. سامسونگ هم به پیروی از این سبک، گلکسی نوت 10 لایت درست به همان شکل روانه بازار کرد. اما گلکسی اس 10 لایت با کادری بزرگتر و مستطیلی شکل معرفی شد. غول کره‌ای دنیای فناوری برای گوشی‌های سری گلکسی اس 20 هم، همین طراحی را به کار گرفت.

بخش بزرگی از ناحیه بالایی قاب پشتی گلکسی اس20 اولترا به جایگاه دوربین‌ها اختصاص یافته است. چهار دوربین، یک فلش LED، تعدادی سنسور و عبارت 100X Space Zoom در این قاب مستطیلی شکل بزرگ جای گرفته است که در مقایسه با سطح گوشی، ارتفاع نسبتاٌ زیادی دارد. این یعنی زمانیکه گوشی را روی سطح صاف قرار دهید، تعادل نخواهد داشت و چون دوربین‌ها ضخامت بیشتری دارند، لق زدن محسوس خواهد بود.  به‌غیر محفظه دوربین‌ها و لوگوی سامسونگ در قسمت پایین، عنصر خاص دیگری در قاب پشتی این دستگاه مشاهده نمی‌شود.

در قسمت جلوی گوشی، نمایشگر 6.9 اینچی تقریبا تمام فضا را به خود اختصاص داده است. البته این نمایشگر در قسمت وسط بالایی خود داری حفره‌ای است که دوربین سلفی تکی در آن جای گرفته است. حاشیه‌های اطراف نمایشگر بسیار باریک هستند و درقسمت بالا و پایین بیشتر از لبه‌های کناری به چشم می‌آیند.

با این حال، وجود حاشیه‌ای هر چند باریک در لبه‌ها باعث شده تا در دست داشتن گوشی، به‌طور تصادفی باعث لمس نمایشگر نشود. در فاصله میان بالای نمایشگر و قاب گوشی هم بلندگوی مکالمه دستگاه به شکلی ظریف جای گرفته است، که مشاهده آن نیاز به دقت بالایی دارد.

سامسونگ پرچمدار بالارده جدید خود را در دو رنگ مشکی (Cosmic Black) و خاکستری (Cosmic Grey) به بازار عرضه می‌کند. هر دو رنگ گوشی ساده هستند و از طرح‌های شلوغ و الگوهای نوری گوشی‌های امروزی بهره‌ای نبرده‌اند. هر چند که این سادگی زیبایی کلاسیکی برای گوشی به ارمغان آورده، اما شاید بهتر این بود که سامسونگ برای سلیقه آن دسته از کاربران هم نسخه خاصی از گوشی را ارائه می‌کرد. قاب جلو و پشت گوشی S20 Ultra هر دو با شیشه گوریلا گلس 6 محافظت می‌شوند. این یعنی از بالاترین سطح مقاومت در میان گوشی‌های امروز برخوردارند. با این حال، ماهیت شیشه، شکستنی است و پتانسیل خوبی هم در جذب اثر انگشت دارد. بنابراین بهتر است اگر روزی قصد خرید این گوشی گرانقیمت را کردید، از قاب ژله‌ای درون جعبه استفاده کنید.

صفحه نمایش

گلکسی اس ۲۰ در مقایسه با هر گوشی دیگری در سری گلکسی اس بزرگ‌ترین نمایشگر را دارد و از نظر مساحت کلی در حد نمایشگر نوت ۱۰ پلاس است. پنل نمایش ۶.۹ اینچ این گوشی دقت ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ را با یک تراکم پیکسلی ۵۱۱ پیکسل در هر اینچ دارد.

 

گرچه دقت ویژگی ممتاز این نمایشگر نیست، بلکه این افتخار نصیب نرخ تازه‌سازی تصویر شده است. هر سه گوشی اس ۲۰ نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز دارند. گرچه یک عیب ماجرا، البته فعلا، این است که اگر دقت نمایشگر را روی ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل تنظیم کنید تنها می‌توانید بالاترین نرخ تازه‌سازی تصویر را داشته باشید و بالاترین دقت نمایشگر محدود به نرخ ۶۰ هرتز است.

به عبارت دیگر باید بین نرخ تازه‌سازی تصویر و شارپ بودن نمایشگر یکی را انتخاب کنید. اکثر مردم تفاوت در شارپ بودن صفحه را متوجه نخواهند شد، در حالی که ویژگی دوم از نظر بصری آشکارتر است. گرچه افرادی وجود دارند که تا زمانی به آن‌ها توضیح ندهید تفاوت بین ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز را متوجه نمی‌شوند.

 

روکیدا - گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ: بررسی و نقد کامل گوشی S20 Ultra + تصاویر - سامسونگ, سامسونگ گلکسی S, نقد و بررسی گوشی موبایل, گلکسی اس 20 اولترا, گوشی های هوشمند, گوشی هوشمندروکیدا - گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ: بررسی و نقد کامل گوشی S20 Ultra + تصاویر - سامسونگ, سامسونگ گلکسی S, نقد و بررسی گوشی موبایل, گلکسی اس 20 اولترا, گوشی های هوشمند, گوشی هوشمندروکیدا - گلکسی اس 20 اولترا سامسونگ: بررسی و نقد کامل گوشی S20 Ultra + تصاویر - سامسونگ, سامسونگ گلکسی S, نقد و بررسی گوشی موبایل, گلکسی اس 20 اولترا, گوشی های هوشمند, گوشی هوشمند

به نظر ما در نظر گرفتن مسائلی مانند عمر باتری و عملکرد باعث شده است سامسونگ حالت ۱۲۰ هرتز را برای دقت QHD فعال نکند. گرچه بدون توجه به هر استدلالی که منجر به این تصمیم‌ها شده است، باید بگوییم بهتر بود سامسونگ گزینه‌های کامل را در اختیار کاربران قرار دهد تا طبق سلیقه خود انتخاب کنند.

 

در هر صورت، نمایشگر گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا یکی از روشن‌ترین پنل‌هایی است که تا حالا تست کردیم. حداکثر روشنایی این پنل در حالت Adaptive brightness به ۸۹۴ نیت می‌رسد که در حدود ۱۰۰ نیت از گوشی نوت ۱۰ پلاس و ۷۰ نیت از آیفون ۱۱ پرو مکس بیشتر است.

 

اگر این حالت را غیرفعال کنید، این مقدار به ۴۰۰ نیت کاهش پیدا می‌کند ولی در این حالت نور صفحه اگر در محیط بسیار نورانی قرار بگیرید باز هم بیشتر خواهد شد.

 

این نتایج برای حالت Vivid نمایشگر هستند، در حالی که در حالت Natural نور صفحه در حالت تنظیم به صورت دستی تقریبا ۳۰ نیت کمتر است ولی با فعال بودن حالت Adaptive به همان حدود ۹۰۰ نیت می‌رسد. تغییر دقت و نرخ‌ تازه‌سازی تصویر نمایشگر تاثیر چندانی روی میزان روشنایی آن نگذاشت.

در مورد حالت‌های تنظیم رنگ نمایشگر باید بگوییم حالت Natural برای دقیق‌ترین باز تولید رنگ در فضای رنگ sRGB است و در مجموعه تست‌های خود متوسط DeltaE برابر با ۲.۲ را اندازه گرفتیم.

 

زمان استفاده از حالت Vivid، متوسط DeltaE برای فضای رنگ DCI-P3 به ۳.۶ رسید که با اندکی تنظیم رنگ نمایشگر به سمت ملایم-گرم می‌تواند بهتر شده و به ۳.۲ تغییر کند.

 

در گوشی‌های قبلی سامسونگ اندکی دقت بهتر رنگ را دیده بودیم ولی اینطور نیست که از عملکرد نمایشگر در این بخش رضایت نداشته باشیم.

 

استفاده از لغت Dynamic در اسم این پنل نمایش پشتیبانی از استاندارد +HDR10 را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر در پلت‎فرم‌های نت‌فلیکس و یوتیوب قادر به استریم محتوای HDR خواهید بود.

دوربین

حالا به کانون توجه کمپین‌های تبلیغاتی سامسونگ یعنی مشخصات دوربین اس 20 اولترا می‌رسیم که عبارت است از لنز اصلی 108 مگاپیکسل، دوربین زوم 48 مگاپیکسل با قابلیت زوم فضایی 100 برابر، دوربین سلفی 40 مگاپیکسل و قابلیت فیلمبرداری با دقت 8K. اجازه دهید ببینیم عملکرد این دوربین در دنیای واقعی چطور است. در مورد کیفیت دوربین اصلی باید بگوییم واقعا به مراتب بهتر از دوربین دو مدل اس 20 و 20 پلاس نیست، به ویژه اگر همیشه دوست دارید در حالت فوتو عکس بگیرید.

دوربین 108 مگاپیکسل به کمک فناوری نوناسل 9 پیکسل مجاور را در یک پیکسل ترکیب می‌کند تا تصویر 12 مگاپیکسلی ثبت شوند که معمولا جزئیات به مراتب بهتری نسبت به دو دوربین اعضای دیگر خانواده ندارند. ولی اگر با دقت کامل 108 مگاپیکسل عکس بگیرید، تصاویر جزئیات بیشتری خواهند داشت. در مورد کیفیت تصاویر دوربین اصلی باید بگوییم با داشتن جزئیات خوب، دامنه دینامیک عالی و رنگ‌های معمولا شبیه به دنیای واقعی، عالی هستند. سطح پارازیت تصاویری که در شب می‌گیرید به خوبی کنترل شدند و اگر از حالت Night Mode استفاده کنید تصاویر بهتری می‌گیرید که شارپ‌تر، روشن‌تر و با پارازیت کمتر هستند، به ویژه اگر بتوانید دوربین را بی‌حرکت نگه دارید.

 

دوربین 12 مگاپیکسل فوق عریض این گوشی نیز در روز عملکرد بسیار خوب و در شب قابل قبول دارد، گرچه با استفاده از حالت Night Mode کیفیت تصاویر شب به مراتب بهتر می‌شوند که نقش آن رفع محدودیت‌های فیزیکی حسگر فوق عریض است.اما به برگ برنده اس 20 اولترا یعنی دوربین زوم می‌رسیم که یک لنز پریسکوپ 48 مگاپیکسل با زوم اپتیکال 4 برابر و هیبرید 100 برابر است. در سطح زوم 10 برابر، تصاویر عالی خواهید گرفت که اندکی سطح شارپ بودن آن‌ها کم شده است، ولی در مقایسه با تصاویر زوم 2 برابر پرچم‌دارهای سال قبل سامسونگ ظاهر بهتری دارند. حتی تصاویری که در زوم 30 برابر می‌گیرید کاملا قابل استفاده هستند. از طرفی تصاویر زوم 100 برابر تنها اگر دوست دارید قابلیت فنی زوم گوشی گلکسی اس 20 اولترا را بررسی کنید، خوب هستند و فراتر از آن انتظاری نداشته باشید. به سختی در زوم 100 برابر می‌توانید جزئیات را ببینید، مگر این که نسبتا مانند متون روی بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ باشد.

متاسفانه کیفیت زوم در شب جا برای خواستن بیشتر دارد. گشادگی دریچه دیافراگم دوربین زوم f/3.5 و تقریبا نصف دوربین اصلی است، به عبارت دیگر به علت افزایش مقدار ایزو پارازیت موجود در تصاویر زیاد می‌شود. زمانی که هوا واقعا تاریک است تنها باید به استفاده از زوم 2 برابر دلخوش باشید، چون برش خورده از تصاویر 108 مگاپیکسل دوربین اصلی هستند.

 

مشکل دیگر دوربین زوم فوکوس است. درست است، تمامی شکایت‌های مربوط به دوربین گوشی گلکسی اس 20 اولترا مربوط به فوکوس خودکار دوربین اصلی بود، ولی فوکوس لنز تله‌فوتو نیز مشکل دارد. به دفعات زمانی که اشیاء کوچکی در مرکز قاب مانند یک پرنده قرار دارند، فوکوس خودکار کار نمی‌کند تا مجبور شوید روی نمایاب برای فوکوس به صورت دستی ضربه بزنید. بدون شک سامسونگ با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری مانند مشکل فوکوس دوربین اصلی این مساله را رفع خواهد کرد.

 

ویدئوهای 8K که با این گوشی می‌گیرید تنها نرخ 24 فریم بر ثانیه دارند و همانطور که دوربین را به اطراف پن می‌کنید کندی قابل توجهی در سرعت دیده می‌شود. سطح شارپ بودن ویدئوها و جزئیات آن‌ها در مقایسه با ویدئوهای 4K به مراتب بالاتر نیست و با توجه به فضای زیادی که این ویدئوها اشغال می‌کند بهتر است از همان حالت 4k 60fps استفاده کنید.

بررسی گوشی سامسونگ s20 ultra

سخت افزار

Galaxy S20 Ultra هم مثل سایر پرچمداران سامسونگ، در بازار های مختلف از چیپست های مختلفی استفاده می کند: کاربرانی که در ایالات متحده آمریکا و چند کشور دیگر Galaxy S20 Ultra را با چیپست اسنپدراگون 865 خریداری می کنند، در حالیکه سایر نقاط جهان نسخه بهره مند از چیپست خانگی Exynos 990 را خریداری خواهند کرد.

در این مقاله، نسخه Exynos از این دستگاه را در اختیار داشتیم. لازم به ذکر است که ممکن است عملکرد این دو چیپست اندکی با هم تفاوت داشته باشد، بنابراین بهتر است هنگام تست های پردازشی و عمر باتری به این نکته توجه کنید.

در استفاده روزمره، دستگاه کاملا حس یک پرچمدار پر قدرت 2020 را القا می کند، اما چند مشکل کوچک هم در آن دیده می شود. اولین مشکل، تاخیر عجیبی است که تقریبا در همه اپ های گوگل دیده می شود. اگر از Chrome، YouTubeیا Gmail استفاده می کنید، انتظار تاخیر و لگ های ناگهانی را داشته باشید.

نرم افزار

نرم افزار نصب شده روی S20 Ultra، نسبت به چیزی که روی S10 و Note10 نصب شده بود کمی جدیدتر است. نسخه One UI نصب شده روی این دستگاه 2.1 است، اما از نظر ظاهری کاملا با سری S10 مشابه است. البته چند ویژگی جدید به این رابط کاربری اضافه شده که اصلی ترین آن ها گزینه Quick Share است که در واقع پاسخی برای قابلیت AirDrop اپل بوده و به کاربر امکان انتقال فایل های بزرگ بین دستگاه ها را با سرعتی بسیار بیشتر از بلوتوث می دهد.

این ویژگی هنوز توسط S10 های پارسال پشتیبانی نمی شود، بنابراین در حال حاضر تنها می توان آن را با S20 Ultra و Z Flip تست کرد. به عنوان آزمایش، یک فایل 1 گیگابایتی را بین این دو دستگاه انتقال دادیم که تنها 21 ثانیه طول کشید. این یعنی سرعت انتقال داده 50 مگابایت در ثانیه که شگفت انگیز است.

باتری و شارژدهی گوشی سامسونگ s20 ultra

لکسی S20 اولترا با دارا بودن حجم ۵۰۰۰ میلی‌آمپری بر قله حجیم بودن باتری‌های پرچم‌دار سامسونگ می‌ایستد، البته با توجه به ابعاد بزرگ‌تر نمایشگر نسبت به اسلاف پیشین، این ظرفیت چندان هم دور از ذهن نیست با این حال با توجه به ضخامت ۸.۸ ملی‌متری (سپر کاپیتان آمریکا را فاکتور بگیرید!)، بایستی جا دادن این باتری پر حجم در بطن دستگاه را هم ستود.

 

با توجه به فناوری نمایشگر و مصرف بهینه چیپست، انتظار کارایی خوبی هم از این باتری می‌رود. در تست‌های انجام شده، انتقام‌جوی ما می‌تواند تا بیش از ۱۸ ساعت به پخش مداوم ویدیو پرداخته (با روشنایی 50درصد) و نصف روز را هم به‌صورت متوالی با آن وب‌گردی کرد. البته این برای زمانی است که نرخ رفرش نمایشگر بر روی ۶۰ باشد و با تغییر آن به ۱۲۰ هرتز، تا ۲۰ درصد از ظرفیت باتری صرف این خوشگذرانی بیشتر خواهد شد.نکته جالب دیگر برای پرچم‌دار غول پیکر سامسونگ، استفاده از شارژر سریع 25 واتی در جعبه و 45 واتی خارج جعبه است! البته این خارج جعبه را بایستی دست به جیب شده و جداگانه بخرید اما در تست‌های انجام شده همین نمونه 25 واتی به‌قدری خوب عمل می‌کند تا نخواهید به جیب مبارک فشار بیاورید. در تست‌های انجام شده در طی 30 دقیقه، این باتری حجیم نزدیک به دو سوم شارژ می‌شود که رقمی عالی‌ست. برای کامل شدن شارژ با توجه به آنکه در درصدهای بالاتر جهت ایمنی، این پروسه مقداری کندتر می‌شود، بایستی کمی بیشتر از یک ساعت را تحمل کنید.

 

گلکسی S20 اولترا از فناوری یو‌اس‌بی پاور دلیوری 3.0 هم به‌خوبی پشتیبانی می‌کند، برای همین پاور بانک‌های مجهز به این تکنولوژی، یک گزینه عالی جهت شارژ سریع دستگاه بوده و از طرفی قابلیت پشتیبانی از شارژ سریع بی‌سیم 15 واتی هم برایش فراهم شده تا در کل اگر قصد شارژ کردن گوشی را گرفتید، مهلت انتظارتان کم‌تر شده و سریع‌تر از قبل به محصول دلبندتان برسید. راستی، همچون پرچم‌دار قبلی سری S می‌توان از آن به عنوان یک پاور بانک بی‌سیم با حداکثر سرعت 9 وات هم بهره برد و در واقع شما صاعقه ثور را همه‌جا با خودتان به همراه دارید!

جمع بندی

برای جمع بندی خیلی کوتاه باید بگویم که در مقابل آیفون ۱۱ پرو مکس اگر می خواهید گلکسی اس ۲۰ اولترا را مقایسه کنید حقیقتا ابتدا باید بحث سیستم عامل را روشن کنید. در بین اندرویدی ها بدون شک گلکسی S20 اولترا کامل‌ترین پکیج را ارایه می کند. بله در برخی موارد پرچمدار هواوی می تواند از آن عبور کند، در برخی موارد دستگاه های ارزنده‌تر در قیمت پایین وجود دارد اما نه، هیچ کدام پکیجی به کاملی آن چه سامسونگ در این دستگاه ارایه کرده است را به شما نخواهند داد، آخرین چیزی که در هنگام خرید اول باید به آن توجه کنید، برچسب قیمتی است!

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ سعی شده تا آخرین منابع معتبر برای خرید گوشی به شما معرفی شود تا شما با دلی آسوده به خرید گوشی خود بپردازید. در اینجا سعی میکنیم با معرفی گوشی های مختلف شما را در جریان آخرین اخبار حوزه گوشی موبایل قرار دهیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 138
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 279
  • بازدید ماه : 736
  • بازدید سال : 6,339
  • بازدید کلی : 19,739