loading...
خرید گوشی
محمد سامان بازدید : 48 جمعه 09 خرداد 1399 نظرات (0)

آمار فروش HMD Global ممکن است در مقایسه با شیائومی (Xiaomi ) و ریل می (Realme) قطره ایی در دریا باشد، اما موفق شده با گوشی های برند نوکیا و مجموعه ایی از دستگاه های خوش ساخت با پشتیبانی طولانی مدت و ارائه تجربه کاربری فوق العاده جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کند. جدیدترین گوشی این شرکت نوکیا 7.2، چندی است وارد بازار شده، بر آن شدیم تا بررسی جامع و کاملی از این گوشی زیبا داشته باشیم. با ما همراه باشید تا نوکیا 7.2 را بیشتر بشناسیم.

گوشی نوکیا 7.1 در سال گذشته معرفی و به بازار عرضه گردید. این گوشی دارای طراحی زیبا و دوربین های قابل قبولی می باشد. با این حال عملکرد دستگاه چندین تاثیرگذار نبوده است. سوالی که پیش می آید این است آیا قیمت گوشی نوکیا 7.2 نسبت به عملکردی که دارد مناسب است یا خیر؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی گوشی نوکیا 7.2

طراحی 

  • حس خوبی در دست دارد
  • دارای پوشش گوریلا گلس در جلو و عقب
  • درجه‌بندی مقاومت در برابر آب ندارد

ممکن است فکر کنید که نوکیا 7.2 از قیمتی که دارد گران‌قیمت‌تر است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش شاید بنظر کمی عریض باشد، اما بقیه طراحی ملایم است. خمیدگی گوشه‌ها با خمیدگی‌های کناره نمایشگر بخوبی مطابقت دارد و بسیار خوش‌دست است.

 

قاب نوکیا 7.2 از فلز و پلیمر خاصی ساخته شده‌ است که نوکیا ادعا می‌کند دو برابر مقاومتر از پلی‌کربنات معمولی است. با اینحال، از آنجاییکه نوکیا هیچ درجه مقاومتی در مقابل آب برای این دستگاه ارائه نکرده است، ممکن است از این حیث ضعف داشته باشد.

 

جلو و عقب گوشی با گوریلا گلس پوشانده شده‌است که قسمت عقب با طرح برفکی خود، حس لطافت فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. حس در دست‌ گرفتن آن، یادآور گوگل پیکسل 4 است که برای یک گوشی با نصف قیمت آن، یک امتیاز عالی به حساب می‌آید.

یک بریدگی اشکی‌شکل کوچک در بالای نمایشگر، محل قرارگیری دوربین سلفی است. درحالیکه سه دوربین و فلاش، در برآمدگی گرد دوربین اصلی در پشت گوشی جای دارند. سنسور اثرانگشت دقیقاً زیر دایره دوربین عقب قرار دارد.

 

دکمه پاور با یک LED سفید روشن می‌شود که جلوه زیبایی به گوشی می‌دهد، اگرچه ممکن است موقع قرار گرفتن روی میز کنار تخت‌خواب آزاردهنده باشد. دکمه تنظیم صدا در بالای دکمه پاور و دکمه اختصاصی دستیار گوگل در لبه دیگر گوشی قرار دارند.

در قسمت پایین گوشی نوکیا 7.2، یک درگاه USB-C (اما فقط با سرعت USB 2.0) و یک شکاف مشبک باریک اسپیکر وجود دارد. در قسمت بالای گوشی، جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته‌ است و یک مزیت بزرگ آن این است که شکاف سیم‌کارت می‌تواند دارای دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه MicroSD را در خود جای دهد. گوشی نوکیا 7.2 در رنگ‌های نوک‌مدادی، سبز فیروزه‌ای و سفید یخچالی عرضه می‌شود. این رنگ‌ها علاوه بر پوشش شیشه‌ای عقب گوشی، قاب آن را نیز دربرمی‌گیرند.

نمایشگر

گوشی نوکیا ۷.۲ مجهز به یک نمایشگر ۶.۳ اینچ با دقت فول اچ‌دی پلاس با نسبت تصویر ۱۹:۹ و تراکم پیکسلی ۱۰۰ پیکسل در هر اینچ است. این نمایشگر یک پنل ال‌سی‌دی مخصوص شرکت نوکیا یعنی مدل PureDisplay با پشتیبانی از استاندارد HDR10 است.

حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر در حالت تنظیم به صورت دستی به ۵۰۰ بیت می‌رسد و در نور مستقیم خورشد و حالت تنظیم خودکار به ۵۸۵ نیت افزایش پیدا می‌کند. دقت کنتراست این نمایشگر ۱۳۴۲:۱ و قابل قبول است ولی آنقدر چشم‌گیر نیست و ممکن است درخشش نور را در نقاط مشکی رنگ ببینید.

در حالت پیش‌فرض این نمایشگر روی حالت داینامیک قرار دارد و یک گزینه برای تبدیل استاندارد SDR به HDR نیز به چشم می‌خورد.

 

با آن که زمان تست حالت‌های مختلف این نمایشگر بازتولید رنگ در هر کدام از آن‌ها فرق می‌کرد ولی دقت رنگ در فضای رنگ sRGB، AdobeRGB و DCI-P3 ضعیف بود.

 

در کل رنگ‌هایی با دمای خنک را مشاهده کردیم. برای رفع این مشکل می‌توانید از یک تاگل در بخش تنظیمات به اسم تعادل سفید خودکار استفاده کنید که از شدت آن کم می‌کند ولی تا یک حد خاص.

 

البته باید بگوییم همه چیز تنها به نور محیطی بستگی دارد و به نوعی این ویژگی شبیه به قابلیت True Tone گوشی‌های اپل است.

 

قابلیت گوشی نوکیا باید بازتولید رنگ نمایشگر را براساس دمای نور محیطی تنظیم کند و نتیجه آن تولید رنگ‌های واقعی‌تر باشد. اما نکته ماجرا این است با آن که زمان قرارگیری گوشی در یک شرایط نوری مشابه نتایج غیرمتناقض است ولی زمانی که در محیط‌های مختلف قرار می‌گیرید کیفیت رنگ‌ها نیز عوض می‌شود.

 

نوکیا می‌گوید نمایشگر گوشی مدل ۷.۲ این شرکت سازگار با استاندارد HDR10 است ولی زمان پخش ویدئوهای یوتیوب یا نت‌فلیکس به نتیجه متفاوتی رسیدیم و تنها توانستیم ویدئوهای SDR را استریم کنیم.

دوربین

به طور کلی، نوکیا 7.1 عکس های "خوبی" ثبت میکرد. تصاویر ثبت شده با این دستگاه به راحتی قابل اشتراک در توییتر و اینستاگرام است، ولی مورد مصرفشان فقط همین بود. نوکیا اما محدودیت ها را در نسخه 7.2 فراتر برده است و این امر از ساختمان دوربین گرد بخش پشتی این محصول هم قابل مشاهده است. به طور کلی در این ساختمان دوربین سه لنز قرار گرفته که از یک دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی فوق عریض و یک سنسور سنجش عمق 5 مگاپیکسلی برای خلق پرتره تشکیل شده است.

نوکیا به راستی دوربین های Nokia 7.2 را به عنوان مهمترین بخش دستگاه معرفی رده است و همانطور که انتظار دارید، ترکیبی از نقاط قوت و ضعف در آن دیده میشود.

دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی، عکس هایی پر از جزئیات ثبت میکند و به طور کلی رنگ بندی زنده ای دارد ولی بدون ایراد هم نیست. برخی از تصاویر، بیش از حد شارپ شده اند، رنگ های قرمز گاهی بسیار روشن تر به نمایش در می آیند به حدی که به صورتی میگرایند و عکسبرداری در نور کم هم جای بهبود زیادی دارد. عکسبرداری در شرایطی با نور کافی، معمولا به نتایج قابل قبولی می انجامد ولی این سنسور در شرایط های مختلف به سادگی با چالش رو به رو میشود. لازم به ذکر است که با توجه به اینکه با یک گوشی 350 دلاری طرف هستیم، این مشکلات کمی دور از انتظار هستند.

بررسی گوشی نوکیا 7.2

عملکرد گوشی نوکیا 7.2

من مدت‌هاست که در مورد مزایای بهینه سازی نرم افزار در مقایسه با استفاده از سخت افزار سریع‌تر صحبت کرده‌ام، اما یک اسنپدراگون 660 مطمعنا بهترین انتخاب نیست. در حقیقت، Redmi Note 7S همان چیپست را ارائه می‌کند و قیمتش نصف نوکیا است.

 

در هند تلفن‌هایی مانندRedmi Note 7 Pro ، Redmi Note 8 Pro و Realme XT قطعاً از نوکیا 7.2 در قدرت پیشی می‌گیرند. هر سه گزینه محبوب با پردازنده‌های بالاتر هستند.

 

عملکرد 7.2 در هنگام راه اندازی برنامه‌ها و از طریق فریم ریت در بازی.ها قابل توجه است. متأسفانه، من متوجه چند باگ در برنامه‌ها و قفل شدن آن‌ها شدم. این امر به ویژه در برنامه دوربین مشهود بود، که معمولاً نسبتاً گیر می‌کرد. این مسئله می‌تواند به علت بهینه سازی نرم افزاری ضعیف باشد، اما خب نوع عملکردی که می‌توانید از نوکیا 7.2 انتظار داشته باشید را نشان می‌دهد.

باتری و شاژدهی

نوکیا ۷.۲ مجهز به یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت است تا ظرفیت آن در مقایسه با باتری ۳۰۶۰ میلی‌آمپر ساعت نوکیا ۷.۱ (که البته باید گفت نمایشگر کوچک‌تر داشت) افزایش یافته باشد ولی هنوز با باتری ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت نوکیا ۷ پلاس که آن گوشی نیز یک نمایشگر کوچک‌تر داشت فاصله دارد.

 

در تست‌های ما نتایج به دست آمده توسط این باتری قابل توجه نبود. باتری تنها توانست کمتر از ۱۰ ساعت در تست بازپخش ویدئو دوام بیاورد که آمار کمی است، به ویژه زمانی که نمایشگرهای اولد به سادگی در این بخش به امتیاز ۱۵ ساعت می‌رسند.

 

امتیاز ۱۰:۲۱ ساعت در بخش گردش در وب با استفاده از شبکه وای‌‌فای اندکی در مقایسه با سایرین بهتر ولی زیر حد متوسط است.

 

امتیاز خوب این باتری در بخش تماس تلفنی است و تقریبا ۲۷ ساعت است. به طور کلی باتری این گوشی در حالت انتظار ۶۹ ساعت دوام می‌آورد.

شارژری که داخل جعبه فروش گوشی نوکیا ۷.۲ قرار دارد ۱۰ وات است. خبری از پشتیبانی از فناوری‌های شارژ سریع کوآلکام نیست حتی با آن که سخت‌افزار این گوشی در عمل از استاندارد Quick Charge 3.0  پشتیبانی می‌کند.

 

در تست‌های ما باتری گوشی در عرض نیم ساعت از ۰ درصد تنها ۳۳ درصد شارژ شد و شارژ کامل آن ۲ ساعت و خورده‌ای طول می‌کشد. همچنین ما از یک شارژر سریع سازگار با استاندارد Quick Charge 3.0  استفاده کردیم و تقریبا به اعداد مشابهی رسیدیم یعنی ۳۴ درصد در عرض نیم ساعت و ۱:۵۹ ساعت برای شارژ کامل.

بلندگو

گوشی نوکیا ۷.۲ تک بلندگو دارد که در انتهای گوشی پشت دو بریدگی قرار گرفته است. حجم صدای این بلندگو واقعا بلند است تا در تست ما امتیاز ترکیبی «بسیار خوب» را به دست آورد. نکته عجیب حجم صدای پایین‌تر در مقایسه با مدل ۷.۱ است گرچه در مقایسه با نوکیا ۷ پلاس شاهد عملکرد بهتری بودیم.

 

کیفیت صدا به ویژه عالی نیست و با آن که برای زنگ تماس قابل قبول است ولی هنگام پخش موزیک ویدئو کیفیت هیجان‌انگیزی را تجربه نمی‌کنید.

جمع بندی

این گوشی در دو مدل ارائه شده:

  • نوکیا 7.2 با 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • نوکیا 7.2 با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی

با طراحی بسیار زیبا که دوربین بسیار خوبی نیز در آن قرار داده شده و به راحتی می تواند در بین میان رده ها با دیگر رقیبان به رقابت بپردازد. متاسفانه در بقیه قسمت ها به این صورت عمل نکرده، اما با این گوشی تجربه خوبی از اندروید خواهید داشت و HMD Global پشتیبانی نرم افزاری طولانی مدت را برای آن وعده کرده است. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ سعی شده تا آخرین منابع معتبر برای خرید گوشی به شما معرفی شود تا شما با دلی آسوده به خرید گوشی خود بپردازید. در اینجا سعی میکنیم با معرفی گوشی های مختلف شما را در جریان آخرین اخبار حوزه گوشی موبایل قرار دهیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 252
  • بازدید ماه : 205
  • بازدید سال : 5,808
  • بازدید کلی : 19,208