loading...
خرید گوشی
محمد سامان بازدید : 22 چهارشنبه 12 شهریور 1399 نظرات (0)

آیفون X یکی از بهترین و منحصر به فردترین آیفون‌های شرکت اپل محسوب می‌شود که زیبایی خاصی در طراحی آن نهفته بوده و سخت افزاری قدرتمندی در آن مورد استفاده قرار داده شده است. ظاهر زیبا، دوربین بی‌نظیر، صفحه نمایش عالی و پردازنده فوق‌العاده بخشی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت این گوشی هوشمند هستند. در ادامه به بررسی گوشی ایفون x خواهیم پرداخت. برای اطلاع از قیمت ایفون x کلیک کنید.

طراحی گوشی ایفون x

یک طراحی و ظاهر متفاوت دقیقاً همان‌چیزی بود که کاربران اپلی منتظرش بودند. این شرکت چهار سال متوالی از طراحی آیفون 6 با کمترین تغییر استفاده کرد و در زمانی که اکثر رقبا به گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ اما حاشیه باریک رو آورده بودند طراحی آیفون 8 قدیمی و منسوخ به نظر می‌رسید. حالا اپل از یک طراحی بدون حاشیه اما متفاوت از رقبا استفاده کرده که مزایای و معایب خودش را دارد. آیفون 10 از نظر اندازه تنها کمی از آیفون 8 بزرگ‌تر است اما صفحه‌نمایشی بسیار بزرگ‌تر را در خود جای داده است.

به‌جای این‌که مثل سامسونگ، ال‌جی و هواوی حاشیه‌های ضروری صفحه‌نمایش در بالا و پایین آن قرار بگیرد و یا مثل اسنشال فون و می میکس شیائومی حاشیه‌ها به پایین صفحه رانده شوند اپل یک حاشیه باریک با ضخامت ثابت را به شکل یکنواخت در اطراف صفحه‌نمایش قرار داده است.

 

به این ترتیب با این‌که از نظر نسبت صفحه‌نمایش به بدنه آیفون 10 پایین‌تر از رقبا قرار می‌گیرد اما در نگاه اول گوشی بی‌حاشیه‌تر از رقبا به نظر می‌رسد؛ البته اگر بریدگی بالای صفحه را در نظر نگیریم.

 

با حذف حسگر اثر انگشت تاچ آی‌دی اپل مجبور شد تا یک روش جایگزین ایمن برای آن پیدا کند و برای ایمن‌سازی تشخیص چهره نیز مجبور به استفاده از سنسورهای فروسرخ و تشخیص عمق در کنار دوربین سلفی شد. به همین دلیل این بریدگی حالا بلندگوی مکالمات، دوربین سلفی و سنسورهای را در خود جای داده و اپل ترجیح داده سمت چپ و راست آن‌ها را به ادامه صفحه‌نمایش اختصاص دهد.شکی نیست که آیفون 10 از جلو یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های هوشمند است. حتی قاب استیل بدنه که به نظر جنسی شبیه به قاب فلزی آیفون 3GS یا آی‌پادها دارد با انعکاس نور جذابیت خاصی به آیفون 10 داده است. این قاب البته پس از مدتی درست مثل همان محصولات از خش‌های ریز پر می‌شود؛ هرچند که این خش‌ها در نسخه خاکستری کمتر قابل مشاهده است.

پشت گوشی درست مثل آیفون 8 شیشه‌ای طراحی شده تا نه‌تنها نسبت به نسل پیشین متفاوت باشد بلکه امکان شارژ بی‌سیم را نیز فراهم کند. اما خریداران آیفون 10 برای این‌که به همه بفهمانند جدیدترین آیفون اپل را با قیمت گزافی خریداری کرده‌اند انتظار تغییرات بیشتری نسبت به آیفون 8 را دارند.

 

شاید به همین دلیل اپل دوربین دوگانه را این‌بار عمودی طراحی کرده است. این ماژول دوربین برآمدگی بیشتری هم دارد و شاید بزرگترین نقطه ضعف طراحی گوشی باشد. این در حالیست که سامسونگ در گلکسی نوت 8 به کلی برآمدگی دوربین را حذف کرده و این برآمدگی در میت 10، ال‌جی V30 یا سایر رقبا نیز بسیار کمتر و قابل چشم‌پوشی است.آیفون 10 همچنین حالا با بدنه شیشه‌ای خود 174 گرم وزن دارد که نسبت به گلکسی اس 8 با وزن 155 گرم و ال‌جی وی 30 با وزن 158 گرم و صفحه‌نمایش هم‌اندازه و یا بزرگ‌تر بسیار سنگین‌تر است. این وزن بیشتر البته باعث شده تا حس کنید با یک محصول گران‌قیمت مواجهید (که البته هستید) اما همچنین این احساس خطر را ایجاد می‌کند که در صورت افتادن گوشی خسارت قابل توجهی به آن وارد خواهد آمد.

با حذف دکمه هوم حالا دکمه پاور وظیفه احضار سیری را برعهده دارد و به همین دلیل اندازه‌ای دوبرابر بزرگتر دارد. دکمه‌های تنظیم صدا و بی‌صدا کردن اما کماکان بدون تغییر در سر جای خود هستند.

نمایشگر

روشنایی و شادابی تصویر نمایشگر آیفون X عالی است و نمایشگر آن از تکنولوژی لمس سه بعدی پشتیبانی می‌کند، اما سبک طراحی بدون حاشیه صفحه نمایش آن هیچ نوآوری را در بر ندارد!

 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نقد و بررسی آیفون X اپل یا هر گوشی دیگری باید به آن توجه شود، مسئله صفحه نمایش و کیفیت آن است. اپل برای تامین صفحه نمایش آیفون X با رقیب دیرینه‌اش یعنی سامسونگ همکاری کرده و برای اولین بار آیفونی را با نمایشگر سوپر آمولد (Super AMOLED) روانه بازار کرده است. صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون X اپل ۵.۸ اینچی است و وضوح تصویر ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل را ارائه می‌کند. این امر سبب شده تا نمایشگر گوشی تراکم پیکسلی در حدود ۴۵۸ پیکسل داشته باشد که تقریبا مقدار متوسطی در بین گوشی های پرچمدار محسوب می‌شود. پس از نظر اعداد و ارقام وضوح تصویر و تراکم پیکسلی صفحه نمایش آیفون X اپل در مقایسه با پرچمداران اندرویدی مثل گلکسی S9 سامسونگ خیلی عالی نیست.

 

اما بررسی ها نشان داده که صفحه نمایش سوپر آمولد آیفون X در عمل کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. اصلی ترین نقطه قوت نمایشگر این گوشی مربوط به توانایی عالی آن در تولید روشنایی می‌شود. حداکثر روشنایی که توسط صفحه نمایش آیفون X تولید شده چیزی در حدود ۶۴۰ نیت بوده است که مقداری بسیار عالی محسوب می‌شود. توانایی نمایشگر آیفون X در تولید روشنایی زیاد سبب می‌گردد تا کاربر به راحتی بتواند گوشی را در محیط های خارجی و زیر تابش نور مستقیم آفتاب مورد استفاده قرار دهد. از دیگر نقاط قوت نمایشگر آیفون X باید به شادابی تصویر عالی و تفکیک‌پذیری بسیار مطلوب رنگ ها در آن اشاره کنیم که حس و حال خوبی را به بیننده منتقل می‌کند.

 

علاوه بر بحث شادابی رنگ و روشنایی نمایشگر باید به ویژگی های دیگری هم اشاره شود که صفحه نمایش آیفون X اپل از آن ها بهره می‌برد. گذشته از تکنولوژی‌ها و استانداردهایی همچون دالبی‌ ویژان (Dolby Vision)، گستره رنگی بالا (Wide Color Gamut) و ترو تون دیسپلی (True-tone Display) که منجر به بهبود کیفیت نمایش تصاویر می‌شوند، صفحه نمایش آیفون X اپل از قابلیت لمس سه بعدی (۳D Touch) هم پشتیبانی می‌کند که یک ویژگی منحصر به فرد و ابداع شده توسط شرکت اپل است. به موجب این ویژگی مقدار فشاری که کاربر روی نمایشگر گوشی اعمال می‌کند در عکس‌العملی که گوشی ارائه می‌دهد موثر خواهد بود. پشتیبانی از این ویژگی که گاها بسیار کاربردی است، یکی از نقاط قوت گوشی مذکور محسوب می‌شود که باید در نقد و بررسی آیفون X اپل به آن اشاره می‌شد.

 

نکته بعدی که باید در مورد صفحه نمایش آیفون X اپل به آن اشاره کنیم مربوط به سبک طراحی نمایشگر این گوشی می‌شود. صفحه نمایش گوشی مورد نظر کاملا بدون حاشیه طراحی شده و تقریبا ۸۲.۹ درصد از کل مساحت پنل جلوی گوشی را در بر می‌گیرد. این سبک طراحی منجر شده تا صفحه نمایش آیفون X در بین آیفون های اپل منحصر به فرد به نظر برسد، اما واقعیت این است که شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی از مدت ها قبل گوشی های خود را به نمایشگرهای بدون حاشیه مجهز می‌کردند و اپل با بکارگیری این سبک از صفحه نمایش در آیفون X به نوعی کپی‌برداری از کمپانی های سازنده گوشی های اندرویدی داشته و نوآوری خاصی را ارائه نکرده است. ضمنا اپل روی نمایشگر آیفون X را با شیشه ضد خش و لایه ضد چربی پوشانده است.

دوربین

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بررسی آیفون X اپل باید مورد ارزیابی قرار گیرد مربوط به دوربین این گوشی می‌شود. دوربین اصلی آیفون X از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که به ترتیب از دیافراگم F/2.8 و F/2.4 بهره می‌برند. دوربین اصلی گوشی از قابلیت OIS (لرزشگیر اپتیکال) پشتیبانی می‌کند و ضبط ویدئوهای 4k با فریم ریت 60 فریم در هر ثانیه را هم امکانپذیر کرده است. حالت های عکسبرداری همچون پانوراما، HDR و پرتره هم توسط دوربین اصلی آیفون X اپل پشتیبانی می‌شوند. اما گذشته از این ارقام و اطلاعات باید ببینیم که دوربین اصلی گوشی در عمل چه کیفیتی را ارائه می‌کند.

طبق بررسی ها مشخص شده که دوربین اصلی و دوگانه آیفون X در حال حاضر یکی از با کیفیت ترین و برترین دوربین های بکار رفته در گوشی های موبایل است. اپل مثل همیشه اقتدار خود در طراحی دوربین آیفون ها را با گوشی مذکور ثابت کرده است. تصاویری که با دوربین اصلی آیفون X ثبت می‌شوند، بسیار زیبا، دقیق، شاداب و با کیفیت خواهند بود. همچنین چراغ فلش LED چهارگانه گوشی هم کمک می‌کند تا عکسبرداری با دوربین اصلی گوشی در محیط های تاریک با کیفیت بیشتری قابل انجام باشد.

در سمت مقابل دوربین سلفی آیفون X از یک سنسور 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده است. کیفیت عملکرد دوربین سلفی این گوشی در عمل به واقع فراتر از 7 مگاپیکسل به نظر می‌رسد و پشتیبانی آن از حالت عکسبرداری پرتره همه چیز را جالب تر خواهد کرد! دوربین سلفی آیفون X در حال حاضر تنها دوربین سلفی است که در آیفون های این شرکت قابلیت ضبط عکس در حالت پرتره را ارائه می‌کند. بنابراین به طور کلی اگر به عکسبرداری با گوشی علاقه دارید و می‌خواهید گوشی شما از این نظر بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد، شک نکنید آیفون X به خوبی پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود.

باتری و صدای گوشی ایفون x

باتری به کار رفته در آیفون 10 دارای ظرفیت 2716 میلی آمپر ساعت است. دیدن این عدد و مقایسه آن با گوشی هایی مانند نوت 8 و گلکسی اس 8 پلاس از سامسونگ و میت 10 از هواوی در نگاه اول هشدار دهنده طول عمر بسیار پایین باتری پرچم دار اپل است. اما حقیقت کاملا به شکلی متفاوت ظاهر می شود. این گوشی بدون شک بیشتر از یک روز همراه شما خواهد بود. هماهنگی بی نظیر نرم افزار بسیار بهینه و سخت افزار قدرتمند اپل در آیفون 10 باعث شده بتوانید به راحتی و بدون نگرانی از پایان یافتن باتری پیش از تکام شدن روز کاری آن را با خود همراه داشته باشید. حتی در تست های انجام شده طول عمر باتری این دستگاه از نوت 8 که شاید بزرگترین رقیب آیفون 10 به حساب آید به مراتب بیشتر است و باید کار مهندسین اپل در افزایش بهره وری باتری را تحسین کرد. شارژ کردن کامل این دستگاه از صفر تا 100 هم تقریبا به سه ساعت زمان نیاز دارد که با وجود ظرفیت پایین تر، به مراتب طولانی تر از رقبای دیگر است.  

صدای تولید شده توسط بلندگوهای استریوی آیفون 10 نیز شفاف، بلند و واضح است. البته نمی توان گفت این گوشی بهترین اسپیکرهای بازار را در اختیار دارد اما بدون شک عملکرد بلندگوها فراتر از انتظارات کاربران است. با این حال نبودن پورت 3.5 میلیمتری سنتی است که اولین بار توسط خود اپل بنیان نهاده شد و در مدل X نیز تکرار شده. همانند آیفون 8 پلاس در بسته بندی این گوشی هم یک تبدیل لایتنینگ به 3.5 میلیمتری قرار داده شده تا بتوانید از هدفون های دیگر خود استفاده کنید.

سخن پایانی

آیفون X گوشی عالی است اما قیمت نجومی دارد و این امر ارزش خرید آن را به حداقل می‌رساند.

آخرین مسئله‌ای که باید در نقد و بررسی آیفون X اپل به آن پرداخته شود مسئله قیمت و ارزش خرید است. نسخه پایه آیفون X اپل که از حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد هم اکنون در بازار کشورمان با قیمتی در حدود ۸.۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد! این قیمت نجومی شاید از حد تصور خیلی از ما هم بیشتر باشد، اما در هر حال قیمتی است که آیفون X اپل در بازار کشورمان دارد. بدون تردید قیمت گزاف این گوشی یکی از اصلی ترین نقاط منفی آن محسوب می‌شود و منجر می‌گردد تا ارزش خرید آن کاهش یابد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ سعی شده تا آخرین منابع معتبر برای خرید گوشی به شما معرفی شود تا شما با دلی آسوده به خرید گوشی خود بپردازید. در اینجا سعی میکنیم با معرفی گوشی های مختلف شما را در جریان آخرین اخبار حوزه گوشی موبایل قرار دهیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 86
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 227
  • بازدید ماه : 684
  • بازدید سال : 6,287
  • بازدید کلی : 19,687