loading...
خرید گوشی
محمد سامان بازدید : 29 چهارشنبه 14 خرداد 1399 نظرات (0)

اپل واچ سری 5 محصول جدید کمپانی آمریکایی است تا بار دیگر نشان دهد همچنان بهترین تولیدکننده ساعت‌های هوشمند در دنیاست. این سری تمامی امکانات فوق‌العاده که باعث شدند اپل واچ سری 4 پرفروش‌ترین ساعت هوشمند دنیا شود را با خود آورده و در برخی جهات نیز بهبود یافته است.

 

مهمترین قابلیت اضافه شده به این سری، ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) می‌باشد تا کاربران برای دیدن ساعت، تاریخ و یا سایر اطلاعات لازم دیگر مجبور نشوند دست خود را بالا بیاورند بلکه به صورت دائمی بتوانند از ساعت دقیق، تاریخ، اطلاعات مربوط به وضعیت جسمانی و . . . آگاه گردند.

 

در این بین، علاوه بر چند ویژگی دیگر و البته سیستم عامل جدید، اپل واچ سری 5 در مقایسه با اپل واچ سری 4 محصولی پیشرفته‌تر به شمار می‌رود ولی امکانات تازه‌ای با خودش نیاورده است.

 

با توضیحات ارائه شده، آیا وقت آن فرا رسیده تا اولین ساعت هوشمند اپل یا اپل واچ خود را خریداری کنید؟ آیا دارندگان اپل واچ سری 3 یا 4 و یا مدل‌های قدیمی‌تر باید ساعت هوشمند خود را عوض کنند؟ آیا از نظر کاربران قیمت اپل واچ 5 نسبت به کارایی آن مناسب می باشد؟ با ما همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

بررسی اپل واچ 5

طراحی و ظاهر

گلکسی واچ ۵ از نظر طراحی هیچ تفاوتی با نسل چهارم این سری ندارد و مثل همیشه در دو نوع ۴۴ میلی متری و ۴۰ میلی متری که برای مچ های کوچک می‌باشد، ساخته و روانه‌ی بازار شده است. وزن آن بین ۳۰ تا ۴۰ گرم با توجه به جنس به کار رفته در ساعت متغیر است و این وزن پایین در کنار صفحه نمایشی خوش تراش باعث می‌شود که اصول ارگونومی به خوبی رعایت شود.

 

یکی از پیشرفت های اپل در تولید مجموعه ساعت های Apple Watch در طراحی بدنه ای مناسب و راحت است؛ به لطف ساختار گِرد و تا حدودی نیمه خمیده‌ی اطراف ساعت، به هیچ وجه مشکلی را بابت قرارگیری آن برای طولانی مدت روی مچ دست، احساس نخواهیم کرد و شاید تنها چیزی که باعث دوری اپل واچ از مچ شما شود، اتمام باتری آن باشد!اپل واچِ پنج، بر اساس اندازه‌ی صفحه نمایش، جنس بدنه و نوع اتصال (LTE یا Wi-Fi) قیمت گذاری می‌شود. بدنه ساعت حتی در نسخه‌ی آلومینیومی که از همه ارزان‌تر می‌باشد، ظریف اما در عین حال مقاوم و مستحکم است و مانند آيفون ها حس یک محصول با کیفیت را به شما القا می‌کند. طراحی اپل واچ نسبت به اپل واچ ۴ بدون تغییر مانده است؛ شاید بخاطر اینکه نیازی به تغییر نیست و همه چیز در حالت کمال قرار دارد و بهترین حالت برای بهبود آن می‌تواند کاهش ضخامت بدنه یا کاهش حاشیه‌ی صفحه نمایش باشد. از نظر ظاهری شاید نتوان تفاوت بین مدل های آلومینیومی، سرامیکی یا تیتانیومی تشخیص داد؛ پیشنهاد من آن است که مدل آلومینیومی که دارای قیمت کمتری است را بخرید و بقیه هزینه را صرف خرید بند ساعت بکنید.

نمایشگر

اپل با استفاده از یک تکنولوژی جدید نمایشگر، ویژگی نمایشگر همیشه روشن را در اپل واچ سری ۵ ارائه کرده است. این تکنولوژی جدید ترکیبی از نمایشگر نوآورانه، درایور کم مصرف نمایشگر، یک سنسور سنجش نور محیط جدید و یک مدار بهینه تر میباشد. لازم به ذکر است که به دلیل اینکه اپل واچ های قبلی از تکنولوژی مذکور بی بهره میباشند، ویژگی نمایشگر همیشه روشن را دریافت نخواهند کرد.

 

نام این تکنولوژی کلیدی به اختصار LTPO است. این تکنولوژی در واقع یک حقه ی جالب انجام می‌دهد؛ این نمایشگر مانند سایر نمونه های بازار قابلیت تازه سازی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را دارد و با فعال شدن ویژگی Super Slow Refresh Mode می‌تواند نرخ تازه سازی را به ۱ فریم بر ثانیه کاهش دهد. زمانی که شما به نمایشگر اپل واچ نگاه نمی‌کنید این Mode جدید فعال میشود و تأثیر بسیار زیادی در صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. علاوه بر این، با فعال شدن ویژگی مذکور، شدت نور نمایشگر نیز کاهش می یابد. به لطف این تکنولوژی، اپل واچ جدید بدون مصرف انرژی بیشتر می‌تواند نمایشگر را همیشه روشن نگه دارد.آیا نمایشگر همیشه روشن باعث میشود دیگران بتوانند نوتیفیکیشن های شما را بخوانند؟ در جواب باید بگوییم که اپل به این موضوع هم فکر کرده است. تا زمانی که شما به نمایشگر اپل واچ نگاه نکنید، نوتیفیکیشن ها به صورت محو شده در می آیند.

 

همچنین لازم است اشاره کنیم که کیفیت نمایشگر اپل واچ سری ۵ فوق العاده است؛ این نمایشگر از نوع OLED است و از رنگ های زنده و روشنایی زیادی برخوردار است، بنابراین در زیر نور خورشید نیز مشکلی از بابت خوانایی نمایشگر نخواهید داشت. یک نکته جالب این است که رزولوشن نمایشگر مدل ۴۴mm اپل واچ سری ۵ (مانند سری ۴) ۳۶۸ در ۴۴۸ است که از رزولوشن اولین آیفون (۴۸۰ × ۳۲۰) بیشتر است.

کارایی اپل واچ 5

اپل واچ 5 یک پردازنده جدید دارد که با نام S5 شناخته می‌شد. مدل بهینه‌شده‌ای از پردازنده‌ی S4 است که در اپل واچ سری 4 استفاده شده است. اما با اینکه اسم آن تغییر کرده است تغییرات چندانی در آن به چشم نمی‌آید. یعنی صرفا برخی قابلیت‌های آن ارتقا پیدا کرده‌اند. سرعت پردازش مثل سابق است.

 

این تغییرات خودشان را در چیزهای دیگری نشان می‌دهند. کنترلر مصرف باتری روی آن تعبیه شده است که بیشتر برای صفحه‌ی همیشه روشن آن کاربرد دارد و برخی تغییرات دیگر که باعث شده‌اند نرم‌افزارهای ورزشی و سلامتی باتری کمتری نسبت به سابق مصرف کنند. خبر خوب این است که اپل واچ 5 به سرعت بالاتری نیاز ندارد چون همه چیز کاملا روان کار می‌کند و مشکلی از بابت سرعت احساس نخواهید کرد. در سری 4 هم مشکلی از نظر سرعت پردازش وجود نداشت. ساده‌تر بگوییم: این ساعت به اندازه‌ی کافی سریع است.

 

Apple Watch 5 با سیستم عامل WatchOS 6 عرضه می‌شود. اولین تغییری که در این سیستم عامل خواهید دید کارایی آن در حالت اتصال بی‌سیم و سرعت لود شدن داده‌های برنامه‌هاست. سیستم عامل جدید ساعت هوشمند اپل نسبت به قبل بهینه شده است و به نظر می‌رسد اگر iPhone 11 را هم با آن کوپل کنید از سرعت بیشتر در حین اتصال برخوردار خواهید بود و برخی تنظیمات و قابلیت‌های جانبی دیگر را هم تجربه خواهید کرد.

 

به طور مثال یکی از تغییرات هیجان‌انگیز آیفون در مدل‌های 11 پرو یا 11 پرو مکس اضافه کردن یک آنتن بلوتوث جدید است. حالا وصل شدن ساعت و گوشی در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود. کمتر از دو ثانیه بعد از روشن کردن بلوتوث. مشکلات قطع و وصل هم دیگر وجود ندارد. احتمالا افرادی که سری 3 به پایین دارند با این مشکل هر از گاهی دست و پنجه نرم می‌کنند و اتصال ساعت و گوشی خودبخود قطع می‌شود. در سری 5 اپل واچ دیگر با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد. البته اگر آیفون 11 یا نسخه‌های Pro و Pro Max‌ داشته باشید.

عمر باتری

در تست هایی که انجام دادیم، وقتی ساعت را حوالی ساعت 8 صبح از شارژر جدا کردیم تا ساعت 10 شب که آن را از دست باز کردیم حدود 40 درصد شارژ داشت. این برای روز های عادی ای بود که فعالیت ورزشی ای در کار نبود. بنابراین اگر اهل ورزش هستید باید انتظار داشته باشید که این عدد کمتر باشد، ولی با اینحال با یک یا دو ساعت ورزش هم انرژی کافی برای استفاده از دستگاه برای تمام روز موجود خواهد بود.

ولی عمر باتری این ساعت قطعا برای دو روز استفاده نیست. بنابراین اگر فراموش کنید که هنگام خواب از شارژر استفاده کنید، به احتمال زیادی در روز بعد یک ساعت خاموش در دست خواهید داشت.

شارژ دستگاه نیز با همان شارژر مغناطیسی کوچکی انجام میگیرد که برای اولین اپل واچ استفاده میشد. این دستگاه در سی دقیقه میتواند 44 درصد ساعت را شارژ کند و پر کردن باتری هم حدود 90 دقیقه زمان خواهد برد. 

سیستم عامل

با عرضه جدیدترین نسخه سیستم عامل watchOS، اپل سعی کرده ویژگی‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار دهد. مهمترین امکانات اضافه شده در نسخه 6 پلتفرم watchOS، تصاویر پس‌زمینه مختلف، افزایش توانایی‌های سیری (Siri) و چند اپلیکیشن جدید هستند.

 

طبیعتاً تصاویر پس‌زمینه یا واچ فیس (Watch Face) بیش از هر چیز دیگری توجه ما را به سمت خود جلب می‌کنند. واقعیت آن است که سال گذشته بسیاری از افراد نسبت به تعداد محدود این عکس‌ها در اپل واچ سری 4 معترض بودند ولی امسال اتفاق دیگری رخ داده و دست کاربران برای انتخاب از میان تصاویر مختلف باز شده است. اپل سعی کرده با اضافه کردن عکس‌های گوناگون، به افراد اجازه دهد از امکانات دیجیتالی بهره‌مند شده و از آنها برای هماهنگ کردن ظاهر خود در جاهای مختلف استفاده کنند.

بررسی اپل واچ 5

وضعیت سلامتی

مهمترین اتفاقی که پیرامون ویژگی‌های بررسی وضعیت جسمانی افراد به وقوع پیوسته، گزینه بررسی نویز است. برای مثال، اگر شما در جایی هستید که سروصدای زیادی در آن وجود دارد، پیام هشداری دریافت خواهید کرد که خواهد گفت قرار گرفتن در معرض این صدای بلند تأثیرات مخربی بر حس شنوایی شما خواهد گذاشت.

دیگر گزینه به قابلیت بررسی دوچرخه‌سواری مربوط می‌شود. با تنظیم آپشن‌های مختلف، می‌توانید ببینید چند روز این فعالیت ورزشی را انجام داده‌اید و در ادامه برنامه روزانه‌ای برای خودتان تنظیم کنید و در نهایت مشاهده نمایید که چه‌قدر در فلان تاریخ به بدن شما فشار آمده و مواردی نظیر تنگی نفس، خستگی و . . . را با جزئیات زیاد ببینید. در خودِ ساعت، می‌توان با سرعت بیشتری اطلاعات مربوطه را وارد و پیشرفت و گزارش روزانه از وضعیت دوچرخه‌سواری را دریافت کرد. یک ویژگی کاربردی دیگر هم آن است که وقتی یک دوره هفت روزه به پایان رسید، پیام هشداری به نمایش درمی‌آید تا اعلام کند وارد هفته دوم شده‌اید.

دیگر قابلیت هم به گزینه اعلام زمان باروری می‌باشد که اپل واچ می‌تواند تاریخ دقیق را به شما نشان دهد.

 

متأسفانه اپلیکیشن Health توصیه‌های پزشکی مختلفی را ارائه نمی‌کند بلکه برای بهره‌مندی از این دستورات باید داده‌های به دست آمده را با سایر اطلاعات ترکیب کنید تا ببینید وضعیت جسمانی شما چگونه است. مثلاً، امکان دارد برخی روزها هشدار داده شود که اگر در روز و فضای باز ورزش کنید، ممکن است سردرد بگیرید.

 

برای اثبات کارایی ویژگی گفته شده، یک کارشناس داوطلب شد تا چندین ماه آن را به کار گیرد. او در نهایت به این نتیجه رسید که داده‌های به دست آمده از اپلیکیشن Health دقیق هستند و می‌توانند روزهایی که احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری وجود دارد را نشان دهند.

 

البته قابلیت‌هایی که در این نرم‌افزار گنجانده شده‌اند تفاوت زیادی با سایر اپلیکیشن‌های مشابه ندارند اما نکته مثبت قضیه آن است که حالا این برنامه به یک ساعت آمده و داده‌های کاربران نیز در اختیار شرکتی قرار می‌گیرند که همواره نسبت به محافظت از آنها نهایت احتیاط را به کار می‌گیرد.

 

در کنار امکانات گفته شده، اگر ضربان قلب شما ریتم معمول خود را از دست داد، watchOS 6 پیام هشداری به نمایش درخواهد آورد بنابراین با وجود چنین ویژگی اصلاً به سنسور الکتروکاردیوگرام نیاز نیست. لازم به ذکر است که سنسور ECG در اپل واچ سری 5 به کار رفته و اگر وضعیت حیاتی‌ترین عضو بدن بحرانی شد، به سرویس‌های اورژانس و بیمارستانی خبر خواهد داد هرچند این قابلیت باید در کشورها فعال شود. اینکه ساعت‌های هوشمند جدید اپل می‌توانند بدون حسگر ECG ضربان قلب کاربران را بشمارند، بیشتر یک امتیاز مثبت برای مدل‌های قدیمی‌تری به حساب می‌آید که امکان آپدیت شدن به watchOS 6 را دارند وگرنه برای خودِ اپل واچ سری 5 چندان جذابیتی نخواهند داشت.

 

دیگر قابلیت مربوط به بررسی وضعیت جسمانی که در نسل پنجم ساعت‌های هوشمند اپل به کار رفته، ویژگی تشخیص سقوط می‌باشد. این تکنولوژی بدین صورت کار می‌کند که اگر شخصی روی زمین افتاد، پیام هشداری به خودِ او ارسال خواهد شد ولی چنان‌چه پس از چند لحظه به آن پاسخی داده نشد، با سرویس‌های اورژانس و بیمارستان تماس خواهد گرفت و به مخاطبان قرار گرفته در لیست اضطراری پیام ارسال می‌شود. مطمئناً این ویژگی برای کاربران به درد بخور خواهد بود. البته امیدواریم که هیچ‌کس، هیچ‌وقت از آن استفاده نکند ولی در مجموع وجود آن خیال ما را راحت می‌کند. ضمناً، خودِ شخص هم می‌تواند با فشردن دکمه کناری ساعت به بیمارستان و اورژانس زنگ بزند و موقعیت مکانی‌اش را برای آنها ارسال نماید.

 

خوش‌بختانه نمونه‌های دارای قابلیت اتصال به اینترنت داده‌ای، از این پس می‌توانند با سرویس‌های اورژانس در سرتاسر جهان تماس برقرار کنند بنابراین فرقی نخواهد کرد که از کجا اپل واچ را خریده‌اید چرا که با توجه به جایی که در آن قرار دارید، حتی در صورت خاموش بودن اتصال اینترنت سلولی نیز تماس با بیمارستان‌ها برقرار خواهد شد.

نتیجه گیری

در نهایت شما هستید که با توجه به شرایط خود برای خرید بهترین اپل واچ که تا الان تولید شده تصمیم می‌گیرید. اگر قیمت Apple Watch 5 برای شما زیاد است، می توانید نگاهی به نسخه های قدیمی تر آن بیاندازید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این وبلاگ سعی شده تا آخرین منابع معتبر برای خرید گوشی به شما معرفی شود تا شما با دلی آسوده به خرید گوشی خود بپردازید. در اینجا سعی میکنیم با معرفی گوشی های مختلف شما را در جریان آخرین اخبار حوزه گوشی موبایل قرار دهیم
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 25
  • بازدید امروز : 271
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 412
  • بازدید ماه : 869
  • بازدید سال : 6,472
  • بازدید کلی : 19,872